RADIOMANHEAD escribió:...pero alguien capaz de hacer una obra de carpintería casi perfecta como Scream...
Estoy leyendo ahora mismo este escrito del productor Bob Weinstein sobre Scream y Wes Craven, tras su muerte, que es muy interesante:
http://deadline.com/2015/08/wes-craven- ... 201510909/Bob Weinstein escribió:In 1994, I created Dimension Films specifically to produce and distribute genre films. As fate would have it, in 1996 a script arrived called Scary Movie, written by Kevin Williamson, we would later rename it Scream.
El script de "Scream" originalmente se llamaba "Scary Movie", y sería renombrado más tarde a "Scream". No sabía eso. Así que hasta en el título la película "Scary Movie" enlaza con "Scream".
Bob Weinstein escribió:The only person that I thought of to direct this movie was Wes Craven. Wes read the script immediately and we had our first meeting. His demeanor could not have been any more opposite of what I expected from a “horror director.” As anyone who knows Wes personally, he was gentle, professional, polite, and when it came to horror, a true master. To my surprise, he passed, saying that he wanted to do something with less comedy and that was from beginning to end much harder-edged.
A Wes Craven le ofrecieron en primer lugar la posibilidad de dirigir "Scream", pero lo rechazó dado que quería hacer algo con menos comedia y que desde el principio fuera más "duro".
Bob Weinstein escribió:Weeks later, when I was down to the last several people on my list, out of the blue came a call from Wes asking if he could meet with me. The meeting took place and he explained to me he had re-read the script several times and had now come to clearly see the movie in his head. He asked if the opportunity was still available and if so he would like to take the job.
Al final, Wes vio clara la película en su cabeza, y aceptó hacerla (menos mal).
Bob Weinstein escribió:Right now, in the marketplace, there is not a week that goes by where there is not a new horror film opening, but in 1996 the genre almost died out. Wes Craven brought the genre back with the start of the Scream franchise. It is considered a seminal film in the anthology of horror movies and the overwhelming credit goes to the master Wes Craven.
Dice que hoy en día, el flujo de películas de terror es constante, pero en 1996 el género estaba casi muerto. Wes trajo el género de nuevo a la vida con "Scream"; es considerada una película seminal en la antología de películas de terror.
Al menos al nivel de cine de masas, recuerdo que es verdad que por aquellos años el género estaba de capa caída, como los Westerns lo estuvieron en su día, y que Scream supuso un resurgimiento del mismo que tomó a todos por sorpresa.
Bob Weinstein escribió:A small anecdote: I asked Wes why the Drew Barrymore scene was so particularly brutal, bloody and horrific in the opening of a movie because I feared where could he go to top that. His response was that it was well premeditated on his part and his experience was if you scared the sh*t of the audience at the top of the film, that everything that followed — be it the opening of a window, or a door, or someone even sneezing — would have the audience at the edge of their seats. He clearly knew the genre like no one else. On an aesthetic level, I always marveled at how he could frame an actor usually from behind walking into a room and the feeling of that deadly presence of tension. This has been a signature of every horror movie ever made, but when other lesser directors did it you wouldn’t feel it. Yet, when Wes created that shot, all you felt was the impending dread. I could analyze the differences between shots for a lifetime, but I’ll leave it to the fact that the reason Wes made it work was that he had an artist’s eye.
Bob Weinstein le preguntó a Wes por qué el inicio de Scream era particularmente tan brutal, sangriento y terrorífico, ya que temía que tras ello, Wes no pudiera superarlo en el resto del film.
Wes le dijo que era algo muy bien premeditado por su parte, que su experiencia era que si asustabas de verdad a la audiencia a partir de ahí cualquier cosa (una ventana que se abre, o una puerta, o simplemente alguien que estornuda) tendría a la audiencia en el filo de sus asientos (esto es, digo yo, al constante borde del ataque de nervios infartante).
También Weinstein se maravilla de cómo Wes podía encuadrar a un actor por detrás mientras entraba en una habitación, consiguiendo una sensación de tensión mortal, lo cual es parte del sello personal de Wes. Otros directores menos dotados, en opinión de Weinstein, trataban de hacer lo mismo sin conseguir esa misma sensación. Weinstein opina que Wes lo conseguía porque tenía el ojo de un artista.
Bob Weinstein escribió:Harvey (Weinstein) could see through the horror genre that Wes lived in and realized that his talent as a director exceeded any particular genre
El hermano de Bob Weinstein, Harvey Weinstein, le ofreció a Wes la dirección de "Música del corazón" porque pudo ver que su talento como director transcendía cualquier género.
Bob Weinstein escribió:He will be missed but never forgotten.
En fin, pongo esta captura que he hecho del Twitter de alguien que no necesita presentación:
https://twitter.com/robertbenglundAprovecho para indicar el hilo que he abierto sobre la serie de televisión "Scream" de la MTV (ya voy casi por el final, y está muy bien; los actores son lo más flojo, pero el misterio, el ambiente algo enrarecido en las escenas, me gustan):
viewtopic.php?f=4&t=311025